Mental styrketrening: Egenomsorg for personlig vekst

I dagens prestasjonssamfunn er det lett å haste fra den ene oppgaven til den andre. Du blir fort selvkritisk når ting ikke går som planlagt, og glemmer ofte å feire de små seirene underveis. Det du faktisk får til og gjør bra.

For å bygge mental styrke og bli mer robust er det viktig å ta vare på deg selv.

Du kan trene på å være mer medfølende og snill mot deg selv. Egenomsorg handler om å gi deg selv den omsorgen du trenger, både fysisk og mentalt.

Det kan være å prioritere tid til bare deg, til avslapning eller gjøre ting du liker – ikke fordi du må, men kun for gledens skyld.

Positiv selvsnakk spiller en viktig rolle

I stedet for å være streng med deg selv når ting ikke går som planlagt, prøv heller å snakke til deg selv på en støttende og oppmuntrende måte.

Anerkjenn din innsats, og fokuser på alt det du gjør bra, i stedet for å kritisere det som ikke går like bra.

Når du praktiserer positiv selvsnakk og egenomsorg, styrker du ikke bare den mentale helsen din, men du øker også evnen til å håndtere stress og motgang. Det hjelper deg å bygge mestringsfølelse, motivasjon og indre styrke.

I utfordrende tider kan det å minne deg selv på alt det bra du faktisk får til, hjelpe deg til å finne en balanse i hverdagen.

Ta deg tid til å reflektere og være mer til stede i øyeblikket. Vær snill med deg selv og anerkjenn dine egne styrker og prestasjoner. Det gjør deg mer robust.

Det å praktisere positivt selvsnakk og takknemlighet handler om å sette pris på det som er her og nå.

Det gir deg en pause fra den konstante jakten på mer. Det bidrar til at du blir mindre selvkritisk og mer glad i deg selv. Det gjør deg mer tilfreds, øker lykkefølelsen og skrur av negative tanker og følelser.


Slik kommer du i gang

  1. Start smått: Begynn med å identifisere én ting hver dag som du mestrer, setter pris på, liker ved deg selv eller er takknemlig for.
  2. Skriv det ned: Loggfør opplevelsene i en dagbok. Det forsterker den gode følelsen, og gir deg tid til å kjenne etter. Bruk dagboken aktivt for å aktivere positive følelser og følelsen av takknemlighet. Positive minner fungerer som en buffer mot stress og negative tanker.
  3. Egenomsorg: Husk å prioritere tid til egenomsorg. Dette kan inkludere alt fra å ta en pause for å lese en bok, møte venner, reflektere over dagen, dine tanker eller gå en tur.
  4. Pusteøvelser: Gjerne bruk noen minutter hver dag til å gjennomføre en pusteøvelse. Dette kan bidra til å senke stressnivået og øke tilstedeværelsen.

Mindfit kan hjelpe deg i gang.

Prøv Mindfit gratis i 7 dager og opplev hvordan positivt selvsnakk og takknemlighet kan styrke den mentale helsen din!

Prøv gratis i 7 dager!

Last ned Mindfit app

Tren opp tankemønster ditt, bli mer robust og øk hverdagsgleden.

Logo app store
Mindfit app