Takknemlighet øker lykke og reduserer depresjon

Forskning viser at det å være takknemlig er bra for helsen, fremmer trivsel og øker lykke!

Flere studier bekrefter at det å praktisere takknemlighet som journalføring gir helsefordeler, det øker lykke og reduserer depresjon.

Det å utøve takknemlighet kan blant annet:

  • Gjøre oss gladere og fremmer trivsel
  • Reduserer depresjon
  • Hjelper oss å håndtere vanskelige tider
  • Gjøre at man sover bedre, og dermed føler seg mer uthvilt
  • Føle seg mer nyttig, og har større sannsynlighet for å gjøre fremgang når du setter deg personlige mål
  • Får oss til å fokusere på det positive og reduserer negative følelser

Martin Seligmann kjent som grunnlegger av den positive psykologien har forsket mye på depresjon, lykke og livskvalitet.

Et av hans forskningsprosjekter basert på takknemlighet og deprimerte ga overraskende resultater. I løpet av en periode ba de forsøkspersoner om å legge merke til positive hendelser som skjedde med dem i løpet av dagen. De skulle registrere dette i en takknemlighetsdagbok.

  • Det kunne være store ting; som kjærligheten man føler overfor familiemedlemmer eller ting man mestrer.
  • Eller små hendelser; som at solen skinte den dagen, eller at man så en film man likte.

Som en del av forskningsprosjektet, ba Seligman forsøkspersonene om å registrere hvor dyp depresjonen deres var.

Resultat: De med dypest depresjon var de som rapporterte størst effekt!

Det å utøve takknemlighet har uten tvil helsefordeler. Det hjelper deg også å takle de positive og negative tingene i livet ditt bedre, samt håndtere vanskelige tider.

Bli mer tilstede i hverdagen

I en travel hverdag er det lett å glemme alt det fine som skjer i løpet av en dag eller uke. Ikke la stress, dårlig samvittighet eller negative tanker overta hverdagen. Det å begynne å se etter fine øyeblikk er en fin måte å minne deg selv på hva som har betydning i livet.

Ta deg tid til å sette av noen minutter, til å kjenne etter – kjenn på hva det gjør med deg å sette pris på alt det som er bra.

Hva er viktig for deg? Hva gjør det glad? Og hva velger du egentlig å bruke tiden din på?

Nyter en fin solnedgang og roen ved sjøen.

Dette er mye av kjernen i det Mindfit app står for

En viktig del av Mindfit er å registrere små og store hendelser i hverdagen. Det kan være alt fra fine opplevelser, ting du liker, at du har fått ros, gledet andre eller noe du er takknemlig for.

På denne måten kan du trene på å være mer tilstede, stoppe opp og kjenne på hverdagens små og store gleder.

Slik kommer du i gang:

  1. Start i det små.
  2. Begynn med å registrer opplevelser som du setter pris på i hverdagen.
  3. Legg merke til hva som gjør deg glad, når du mestrer noe og hva du liker. Det kan være noe så enkelt som å nyte en god kopp kaffe, gå en tur, møte venner, nyter en stille stund eller en fin solnedgang.

Det høres enkelt ut, men det krever at du bestemmer deg for å sette av noen minutter regelmessig for å gjennomføre dette. Det er kanskje her den største utfordringen ligger – det å huske på å gjøre det.

I Mindfit har vi tatt hensyn til dette, og appen vil sende deg varsler slik at du kommer i gang med å lage nye gode vaner. Les mer om Mindfit app

Prøv gratis!

Last ned Mindfit app

Finn styrken i deg selv. Tren opp ditt tankemønster
og positivt selvsnakk.

Mindfit app
Mindfit app