Mindfit app - stopp negative tanker

En blogg om livet

#67 Hvordan lære seg å leve med depresjon og vrangforestillinger

Spør psykologen

Denne episoden handler om depresjon, vrangforestillinger, selvskading og selvmordstanker. Som vanlig svarer vi på to spørsmål.

En av lytterne spør:
– Jeg har det forferdelig vanskelig. Jeg tenker på selvmordstanker hele tiden.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre mer…

Jeg strever veldig med spiseforstyrrelser (atypisk anoreksi og bulimi). Har ADHD, PTSD (overgrep da jeg var 6, omsorgssvikt og voldtekt i 20 årsalderen). Jeg har sterk depresjon, angst, angstanfall og panikkangst, selvskading, og har hatt selvmordstanker siden jeg var 10-12 år…

Som vanlig svarer vi på to spørsmål.

Hør rådene til Janne & Nils

 [···]

Les mer

#66 Om lav selvfølelse og separasjonsangst hos voksne

Spør psykologen

Denne episoden handler om lav selvfølelse og separasjonsangst hos voksne.

En av lytterne spør:
– Jeg sliter med selvtillit og selvfølelse. En jeg treffer vil gjerne jeg skal ta initiativ og flørte litt mer, som å være litt ertende mot han. Men jeg sliter med det. Jeg vil så gjerne men noe i meg stopper. Hører stemmen min i hodet le av meg. Hvordan kan jeg gjøre det uten å føle meg så klein? Vil jo.

Hjelp! Vil så gjerne. Ikke bare for at han vil, men jeg vil. Det er noe som holder meg igjen, men vet ikke hva. Hva kan jeg gjøre?

Som vanlig svarer vi på to spørsmål.

Hør rådene til Janne & Nils

 [···]

Les mer

Hjelpeteknikker kan dempe bekymringer og redusere angst

I Mindfit har vi samlet ulike hjelpeteknikker som du kan benytte når du er stresset eller står i en utfordrende situasjon. Når du skal gjøre noe som er utfordrende for deg, er det lett å gi opp fordi du kjenner ubehag.

Vi anbefaler deg å gjøre deg kjent med ulike hjelpeteknikker for å finne den som passer best for deg. Det blir enklere å benytte deg av det når du først har behov for det.

Pusteøvelse

Det å gjennomføre en pusteøvelse kan ha en avslappende og beroligende effekt. Det kan være til hjelp for å dempe negative tanker, bekymringer og redusere angst.

Måten vi puster på har stor betydning: Pustens rytme, tempo og dybde har betydelig beroligende og helbredende effekter på oss.

 [···]

Les mer

Slik kan EMDR hjelpe mot sorg, traumer og PTSD

Mange av oss vil oppleve noe traumatisk i løpet av livet, i større eller mindre grad. Personer som opplever noe svært traumatisk kan utvikle PTSD (posttraumatisk stresslidelse), en tilstand som kan oppstå lenge etter selve hendelsen.

Psykologen vår Janne driver egen praksis og har spesiell kompetanse på traume og EMDR-behandling.

EMDR er en metode med dokumentert god effekt i forhold til traumatiske minner, panikkangst/fobier, vedvarende sorgreaksjoner og stressmestring.

 [···]

Les mer

#65 Podcast spesial om kroppspress – med lege Kari Løvendahl Mogstad

Spør psykologen

Denne episoden handler om temaet kroppspress. Vi har besøk av lege Kari Løvendahl Mogstad.

Kari er svært samfunnsengasjert, og jobber til daglig som fastlege. I tillegg er hun lektor, gründer og forfatter bak boken “Kroppsklemma”.

Som vanlig svarer vi på to spørsmål.

Vi svarer som vanlig på to spørsmål.

Hør rådene til Nils & Kari

 [···]

Les mer

Episode 64: Om å sette grenser og det å få diagnosen ADHD

Spør psykologen

Denne episoden handler om det å sette grenser overfor en mor som en har et anstrengt forhold til. I tillegg spør en av lytterne om diagnosen ADHD.

Vi svarer som vanlig på to spørsmål.

Hør rådene til Janne & Nils

 [···]

Les mer