Tips til selvhjelp

Vi trenger ikke å lete langt for å finne hverdagsgledene. Ved å ta vare på disse øyeblikkene gjør vi mye for å styrke vår psykiske helse.

Noe å glede seg over

Noe å glede seg over

Årets tema for Verdensdagen for psykisk helse er: «Noe å glede seg over».  Med temaet ”Noe å glede seg over” oppfordrer de folk til å finne små og store ting rundt seg som gir glede for en selv og andre. Det kan gi bedre psykisk helse i hverdagen.

Vi trenger ikke å lete langt for å finne hverdagsgledene. Ved å ta vare på disse øyeblikkene gjør vi mye for å styrke vår psykiske helse.

Det å se etter ting som skjer i livet ditt som er bra for deg – ta vare på små og store hendelser vil hjelpe deg i å endre måten du tenker om deg selv og livet ditt på.

  • Når vi har noe å glede oss til øker endorfinnivået, noe som reduserer stress.
  • Gleden av å glede andre gir en god følelse, og kan være god for egen psykisk helse.
  • Det er mye glede i å glede seg over noe som har skjedd (hente frem gamle eller nye gode minner). Eller bare å glede seg over de små tingene i hverdagen – de som vi tar for gitt.
  • Det å glede seg over noe du har fått til gir også mestringsfølelse og bedre selvfølelse

Når forskere snakker om hva som gir god psykisk helse trekker de frem noen grunnpilarer:

  • Et balansert kosthold
  • Nok søvn
  • Være i aktivitet
  • Oppleve mestring
  • Gode relasjoner

Flere studier bekrefter også at det å praktiserer takknemlighet som journalføring gir helsefordeler. Du kan jobbe med deg selv for å få det bedre ved å være bevisst på hva som påvirker din psykiske helse.

Vi har utviklet appen Mindfit blant annet på bakgrunn av dette

  • Mindfit lærer brukerne å flytte fokus fra negative tankemønster og lav selvfølelse, til større mestringsfølelse og positive tanker om seg selv
  • Den hjelper brukerne å bli bevisst sitt problemområde og få innsikt i hva som hindrer en i å endre på dette. Ikke minst bli bevisst negative tankestrømmer og følelser.

I endringsarbeidet vil det å journalføre positive hendelser og mestringsopplevelser hjelpe deg å holde motet oppe, og se at du er på rett vei.

Vi anbefaler alle å starte i det små:

  • Begynn med å registrere fine opplevelser i hverdagen.
  • Legg merke til hva som gjør deg glad, når du mestrer noe og hva du liker.
  • Det vil hjelpe deg å flytt fokus fra negative tankemønster til større mestringsfølelse og positive tanker om deg selv.

Etter hvert som man begynner å registrere positive hendelser er en vanlig erfaring at de negative tanker og følelser blir svekket – bare i kraft av å registrere dette. Dette skjer fordi man tillater seg å flytte fokus fra det man ikke får til, over til det man mestrer. Da gir en plass til noe annet, og de negative tanker og følelser kommer mer i bakgrunnen.

Det høres enkelt ut, men det krever at du bestemmer deg for å sette av noen minutter regelmessig for å gjennomføre dette. Det er kanskje her den største utfordringen ligger – det å huske på å gjøre det. I Mindfit har vi tatt hensyn til dette, og appen vil sende deg varsler slik at du kommer i gang.


Last ned Mindfit – på App Store / på Google play


 

Les også: Takknemlighet øker lykke og reduserer depresjon

Sagt om Mindfit på AppStore og Google Play:

  • "Anbefales! Veldig fornøyd med denne appen. Er et godt verktøy som man kan bruke for å komme igang med endringer i livet sitt på, men man må være innstilt på å jobbe hardt med seg selv hvis den skal komme til nytte"
  • "Flott app; et godt verktøy på veien til endring"
  • "Blir overrasket over hvor mye positivt som skjer hver dag. Appen hjelper meg å fokusere å bli bevisst, lastet ned appen fordi jeg hadde mistet fotfestet og følte at jeg ikke strakk til i hverdagen.. Ser nå at det gjør jeg"