Mindfit bloggen

Vi trenger ikke å lete langt for å finne hverdagsgledene. Ved å ta vare på disse øyeblikkene gjør vi mye for å styrke vår psykiske helse.

Noe å glede seg over

Noe å glede seg over

Årets tema for Verdensdagen for psykisk helse er: «Noe å glede seg over».  Dette er også mye av kjernen i det Mindfit app står for. Med temaet ”Noe å glede seg over” oppfordrer de folk til å finne små og store ting rundt seg som gir glede for en selv og andre. Det kan gi bedre psykisk helse i hverdagen.

Vi trenger ikke å lete langt for å finne hverdagsgledene. Ved å ta vare på disse øyeblikkene gjør vi mye for å styrke vår psykiske helse.

Det å se etter ting som skjer i livet ditt som er bra for deg – ta vare på små og store hendelser vil hjelpe deg i å endre måten du tenker om deg selv og livet ditt på.

  • Når vi har noe å gleder oss til øker endorfinnivået vårt – noe som reduserer stress.
  • Gleden av å glede andre gir en god følelse, og kan være god for egen psykisk helse.
  • Det er mye glede i å glede seg over noe som har skjedd (hente frem gamle eller nye gode minner). Eller bare å glede seg over de små tingene i hverdagen – de som vi tar for gitt av og til.
  • Det å glede seg over noe du har fått til gir også mestringsfølelse og bedre selvfølelse

Forskning viser at det å være takknemlig er bra for helsen, fremmer trivsel og øker lykke!

Flere studier bekrefter også at det å praktiserer takknemlighet som journalføring gir helsefordeler. Du kan jobbe med deg selv for å få det bedre ved å være bevisst på hva som påvirker din psykiske helse.

Det å utøve takknemlighet kan blant annet:

  • Gjøre oss gladere og fremmer trivsel
  • Reduserer depresjon
  • Hjelper oss å håndtere vanskelige tider
  • Gjøre at man sover bedre og dermed føler seg mer uthvilt
  • Føle seg mer nyttig og har større sannsynlighet for å gjøre fremgang når du setter deg personlige mål
  • Får oss til å fokuserer på det positive og reduserer negative følelser 

Når forskere snakker om hva som gir god psykisk helse trekker de frem noen grunnpilarer:

  • Et balansert kosthold
  • Nok søvn
  • Være i aktivitet
  • Oppleve mestring
  • Gode relasjoner

Få en bedre hverdag ved å fokusere på positive hendelser og mestringsopplevelser

For de fleste av oss består ikke livet av bare oppturer. Vår selvfølelse kan svinge fra dag til dag eller fra situasjon til situasjon. Dette er helt normalt, men allikevel har vi lett for å kritisere oss selv for alt det vi ikke får til og tenke negative tanker om oss selv eller livet vårt.

Takknemlighetslister med Mindfit

Vi har utviklet appen Mindfit blant annet på bakgrunn av dette

  • Mindfit lærer brukerne å flytte fokus fra negative tankemønster og lav selvfølelse, til større mestringsfølelse og positive tanker om seg selv
  • Den hjelper brukerne å bli bevisst sitt problemområde og få innsikt i hva som hindrer en i å endre på dette. Ikke minst bli bevisst negative tankestrømmer og følelser.

I endringsarbeidet vil det å journalføre positive hendelser og mestringsopplevelser hjelpe deg å holde motet oppe, og se at du er på rett vei.

Det høres enkelt ut, men det krever at du bestemmer deg for å sette av noen minutter regelmessig for å gjennomføre dette. Det er kanskje her den største utfordringen ligger – det å huske på å gjøre det. I Mindfit har vi tatt hensyn til dette, og appen vil sende deg varsler slik at du kommer i gang.

Vi anbefaler alle å starte i det små:

  • Begynn med å registrer positive ting og opplevelser som skjer med deg i hverdagen
  • Legg merke til hva som gjør deg glad, når du mestrer noe og hva du liker
  • Det vil hjelpe deg å flytt fokus fra negative tankemønster til større mestringsfølelse og positive tanker om deg selv

Etter hvert som man begynner å registrere positive hendelser er en vanlig erfaring at de negative tanker og følelser blir svekket – bare i kraft av å registrere dette. Dette skjer fordi man tillater seg å flytte fokus fra det man ikke får til, over til det man mestrer. Da gir en plass til noe annet, og de negative tanker og følelser kommer mer i bakgrunnen.

Erfaringsvis vil endring bestå av både oppturer og nedturer. Vi har derfor også samlet ulike verktøy som kan være til hjelp når utfordringen er der. Dette er teknikker som psykologer pleier å bruke, alt fra pusteøvelser til det å finne et symbol/styrkedyr som kan hjelpe deg i din utfordring. 

Mindfit er inspirert av elementer fra kognitiv terapi, positiv psykologi, EMDR og den generelle kunnskap som finnes i psykologifeltet om kommunikasjon og terapiteknikker. 

Mindfitapp-skjermbilde


Mindfit hjelper deg i gang!
Med enkle grep og teknikker kan du endre ditt tankemønster, flytte fokus og få større mestringsfølelse på de utfordringer du selv har i hverdagen. Last ned Mindfit – på App Store / på Google play


 

Les også: Takknemlighet øker lykke og reduserer depresjon

Sagt om Mindfit på AppStore og Google Play:

  • "Anbefales! Veldig fornøyd med denne appen. Er et godt verktøy som man kan bruke for å komme igang med endringer i livet sitt på, men man må være innstilt på å jobbe hardt med seg selv hvis den skal komme til nytte"
  • "Flott app; et godt verktøy på veien til endring"
  • "Blir overrasket over hvor mye positivt som skjer hver dag. Appen hjelper meg å fokusere å bli bevisst, lastet ned appen fordi jeg hadde mistet fotfestet og følte at jeg ikke strakk til i hverdagen.. Ser nå at det gjør jeg"