Mindfit bloggen

Ta tiden til hjelp

ta-tiden-til-hjelp(Read this in English

Har du hørt det før?

Du har gått på en smell, ting ble ikke helt som du hadde tenkt eller du har kanskje nettopp vært gjennom et samlivsbrudd og har kjærlighetssorg. Du sliter litt og ser ikke helt hvordan du skal komme deg gjennom det, også får du høre at du bare må ta tiden til hjelp – det blir bedre etter hvert… Og det blir det jo faktisk.

Det er tøft når det står på, og det er heller kanskje ikke så lett å se der og da at ting kan bli bedre. Når du senere ser tilbake på hendelsen vil du kanskje se at du på et eller annet vis kom mer styrket ut av det, og at du lærte noe av det.

Vi har alle vår egen unike historie og måter å takle utfordringer på.

  • Noen trenger mye tid på å bearbeide, mens andre kanskje går videre raskere.
  • Noen stenger alt inne, mens andre prater om det hele tiden.
  • Noen har bare lyst å melde seg ut, ligge under dyna å sove, mens andre kanskje drukner seg i masse jobb.

Som vi har skrevet i tidligere blogginnlegg er det viktig å våge å gå inn i det vonde og sette ord på det. Det å hele tiden stenge ut det en kjenner på vil på sikt kunne forsterke plagene. Det er derfor ikke noe godt råd å bare ta seg sammen.

Skriv historien din på nytt

Ta innover deg erkjennelsen at det vonde som har skjedd har skjedd. Men det er over nå. Når man er kommet så langt, kan man begynne å skrive historien sin på nytt. I stedet for å se på seg selv som en taper og et offer, kan man snu på tingene og se dem på nye måter. Det er ikke snakk om å bagatellisere, men å gi deg selv en ny og bedre rolle i din egen fortelling.

  • Begynn i det små og bygg deg opp igjen trinn for trinn
  • Forsøk å flytte fokus fra det vonde / de negative tanker til det du har her og nå
  • Ta et steg av gangen og gjør ting som er positivt for deg selv

Det å prøve å finne tilbake til gleden ved livet når man har det tøft kan være utfordrende fordi man mister lysten på å gjøre ting. Det krever at du selv tar tak i situasjonen og ønsker å gjøre noe med det.

Det beste du kan gjøre for deg selv i en vanskelig periode er å fylle tiden med positive ting som gjør deg godt – selv om du egentlig ikke føler for det.

Vær aktiv

Det å være aktiv, møte andre vil gjøre godt fordi det da hjelper deg å fokusere på noe annet, og du får mindre tid til å sitte hjemme å gruble – tiden går også raskere.

Så selv om du ikke kjenner du har lyst, tving deg selv til å være aktiv. Finn på ting. Ikke bare vil tiden gå fortere, men du vil også gradvis oppdage at du blir mer opptatt av det som skjer i livet ditt her og nå –  du bruker mindre tid på å dvele ved det vonde.

  • Lag avtaler med venner og kjente på forhånd slik at du blir ”tvunget” til å dra ut.
  • Finn på ting som du kan fylle tiden med som å gå på kino eller meld deg på et kurs
  • Vær i aktivitet – gå en tur eller begynn å trene
    Forskning viser at fysisk aktivtet er effektivt mot depresjon. »Tving» deg selv til å være aktiv, som f.eks å gå en liten tur hver dag – kjenn på at det gjør deg godt

Her kan du lese noen av våre tidligere blogginnlegg med tips til hvordan du kan hjelpe deg selv:

Fokuser på positive hendelser og mestringsopplevelser

Forskning viser at takknemlighet effektivt øker lykke og reduserer depresjon. Det å utøve takknemlighet kan blant annet:

  • Gjøre oss gladere og fremmer trivsel
  • Reduserer depresjon
  • Hjelper oss å håndtere vanskelige tider
  • Gjøre at man sover bedre og dermed føler seg mer uthvilt
  • Føle seg mer nyttig og har større sansynlighet for å gjøre fremgang når du setter deg personlige mål
  • Får oss til å fokuserer på det positive og reduserer negative følelser 

Vi har utviklet appen Mindfit blant annet på bakgrunn av dette

  • Mindfit lærer brukerne å flytte fokus fra negative tankemønster og lav selvfølelse, til større mestringsfølelse og positive tanker om seg selv
  • Den hjelper brukerne å bli bevisst sitt problemområde og få innsikt i hva som hindrer en i å endre på dette. Ikke minst bli bevisst negative tankestrømmer og følelser.

I endringsarbeidet vil det å journalføre positive hendelser og mestringsopplevelser hjelpe deg å holde motet oppe, og se at du er på rett vei.

Det høres enkelt ut, men det krever at du bestemmer deg for å sette av noen minutter regelmessig for å gjennomføre dette. Det er kanskje her den største utfordringen ligger – det å huske på å gjøre det. I Mindfit har vi tatt hensyn til dette, og appen vil sende deg varsler slik at du kommer i gang.

Vi anbefaler alle å starte i det små:

  • Begynn med å registrer positive ting og opplevelser som skjer med deg i hverdagen
  • Legg merke til hva som gjør deg glad, når du mestrer noe og hva du liker
  • Det vil hjelpe deg å flytt fokus fra negative tankemønster til større mestringsfølelse og positive tanker om deg selv

Etter hvert som man begynner å registrere positive hendelser er en vanlig erfaring at de negative tanker og følelser blir svekket – bare i kraft av å registrere dette. Dette skjer fordi man tillater seg å flytte fokus fra det man ikke får til, over til det man mestrer. Da gir en plass til noe annet, og de negative tanker og følelser kommer mer i bakgrunnen.

Mindfitapp-skjermbilde


Mindfit hjelper deg i gang!
Med enkle grep og teknikker kan du endre ditt tankemønster, flytte fokus og få større mestringsfølelse på de utfordringer du selv har i hverdagen. Last ned Mindfit – på App Store / på Google play