Mindfit bloggen

Er du god nok?

godnok-x(Read this in English)
Av Hilde Amundsen, gründer Mindfit app

Det kan være forskjell på hvilke tanker og følelser du har om deg selv som person, og hvilke tanker du har om deg selv i en bestemt roller – som det å være foreldre, kjæreste, venn eller hvordan du mestrer arbeidslivet.

På noen områder er det mer viktig for oss å kunne mestre, eller ha en god følelse på det vi gjør, mens på andre områder er det ikke like viktig for oss. Dette vil variere fra person til person. Vi blir påvirket av vår egen indre stemme og opplevelse av hvordan vi mestrer, i tillegg til tilbakemeldinger vi får fra omgivelsene rundt oss.

Føler du at du aldri strekker til eller er god nok som du er?

Vi har gode og dårlige dager, og vår selvfølelse kan derfor svinge fra dag til dag eller fra situasjon til situasjon. En dag kan vi tenke at nå er vi i gang – dette fikser jeg, mens neste dag kan vi føle oss mer usikre. Dette er helt normalt.

Vi har nå lettere tilgang på å sammenligne oss selv med andre, og på den måten blir vi kanskje også litt mer kritiske til oss selv og vår egen prestasjon?

Vi blir påvirket av ting vi har opplevd tidligere i livet. Det er med på å danne grunnlag for de tanker vi har om oss selv i ulike situasjoner. Alle tidligere opplevelser og erfaringer blir lagret i kroppen vår. Dette påvirker igjen vår atferd, som vi drar med oss inn i lignende situasjoner senere.

Erfaring og mestring

Et eksempel:

Jeg har alltid og helt fra jeg startet med kjøreopplæring fått høre at jeg er ”djevelsk god på å kjøre bil”, i tillegg har jeg selv følt at jeg har mestret dette godt. Det har gjort noe med meg og selvtilliten min når gjelder bilkjøring. I tillegg har jeg opparbeidet meg masse positiv erfaring som bekrefter at jeg fikser dette.

Hva hvis jeg ikke hadde fått en så god start på bilkjøringen? Hva hvis kjørelæreren min hadde gitt uttrykk for at jeg ikke mestret, da hadde jeg kanskje blitt en mer usikker og dårlig sjåfør? Kanskje kunne det også blitt til en vanskelig situasjon for meg.

Dette er et eksempel på hvordan du selv og omgivelsene kan bidra til om du får en positiv eller negativ opplevelse i forhold til det å mestre.

Det du tenker om deg selv er med på å påvirke livet ditt!

Vi kan jobbe med oss selv for å trene på å endre hvordan og hva vi tenker om oss selv i ulike situasjoner. Selvtillit og selvfølelse er ferskvare.

Ofte blir det positive oversett, og det er mye lettere å gå inn i det negative.

Det å fokusere på positive opplevelser og erfaringer er viktig for å trene opp mestringsfølelsen, slik at man takler de positive og negative tingene i livet bedre. Ved å gjøre dette vil du bli mer bevisst på hva som gir energi i hverdagen, slik at du selv ser hvilke prioriteringer du ønsker å gjøre mer av – og bli mer tilfreds.

Postive opplevelser vs negative

Jeg har lyst å dele utdrag fra en tilbakemelding vi har mottatt fra en fornøyd Mindfit bruker, som viser akkurat hvor effektivt det kan være – det å fokusere på positive opplevelser vs de negative.

For noen år siden jobbet jeg som IT-konsulent og mottok telefoner fra frustrerte ansatte. Jeg følte at det var mange sure kunder! Det ødela dagene mine.

Men, så startet jeg med å registrere tilbakemeldingene jeg fikk på to lister: De kjipe, sure for seg. Og de positive, vennlige, tålmodige og hyggelige for seg. Gjett hvilken liste som ble full først? Ja den positive lista vant! Med meget god margin.

Det skjedde også noe med fokuset mitt mens jeg registrerte. Jeg lærte å se hvor mange hyggelige kunder vi hadde. Og de var jo så fantastiske! Derfor vet jeg at dette er en riktig metode. Dette trikset lærer en å se på det som gir en energi og glede til å fortsette fremad i livet. Jeg kjøpte derfor Mindfit i samme øyeblikk som jeg oppdaget den. Og med Mindfit-metoden har jeg funnet noe å feste fokuset på. Ting jeg mestrer. Det konkretiserer det at jeg mestrer, det er jo helt fantastisk! Jeg får energi og glede, troen på meg selv. Hjertens takk for Mindfit.

Denne appen er egentlig svaret på mange problemer jeg har hatt hele livet. Jeg går så ofte i «skammekroken» og angrer på så mange rare ting jeg sier og gjør mot andre. Jeg tenker så ofte: Jeg er jo så rar… Men nå får jeg snudd trenden med å rette fokuset på bra ting.  Les hele tilbakemeldingen her

Hvorfor fungerer dette?

En vanlig erfaring ved å registrere positive mestringsopplevelser er at de negative tanker og følelser blir svekket – bare i kraft av å registrere dette. Dette skjer fordi du tillater deg å flytte fokus fra det du ikke får til, over til det du mestrer. Da gir du plass til noe annet, og de negative tanker og følelser kommer mer i bakgrunnen.

Noen ganger kan det være vanskelig å komme i gang med å finne positive opplevelser.
Husk da at små ting teller også. Ikke gi opp! Kanskje har du gledet noen andre, eller du kan registrere ting du liker eller setter pris på – ting som betyr noe for deg.

Det er som oftest vi selv som er mest kritiske til oss selv og setter våre egne begrensninger. Det å følge med på og registrere hva du faktisk får til vil være med på å gi deg mer troen på deg selv. Da ser at du er god nok som du er!

Mindfitapp-skjermbilde


Mindfit hjelper deg til å få en bedre hverdag!
Med enkle grep og teknikker kan du endre ditt tankemønster, flytte fokus og få større mestringsfølelse på de utfordringer du selv har i hverdagen. Last ned Mindfit – på App Store / på Google play